۱۴۰۳-۰۶-۲۶ ۱۰:۵۴ بعد از ظهر

(جهش تولید با مشارکت مردم)

به همت روابط عمومی موسسه آموزش عالی حوزوی امام رضا علیه السلام انجام شد:

نشر کتاب «اگر زینب سلام الله علیها نبود» موسسه امام رضا علیه السلام

نشر کتاب «اگر زینب سلام الله علیها نبود» به قلم حجت الاسلام دکتر شمس الله مریجی

به گزارش روابط عمومی مؤسسه آموزش عالی امام رضا علیه السلام، کتاب «اگر زینب سلام الله علیها نبود» اثر حجت الاسلام والمسلمین دکتر شمس الله مریجی ریاست موسسه امام رضا علیه السلام به همت انتشارات زائر منتشر شد.
به باور نویسنده نهضت عاشورا یکی از پدیده های عظیم در تاریخ زندگی اجتماعی بشر است که با راهبری سالار شهیدان اباعبدالله الحسین علیه السلام پنج دهه پس از رحلت جانسوز رسول گرامی اسلام صلی الله علیه و آله، سال 61 هجری قمری در سرزمین تفتیده کربلا اتفاق افتاد و اگر نبود حضور حیدری زینب کبری س، نام کربلا در میان حیله ها و مکرهای ننگین دشمن، مدفون می شد. حقیقتاً کربلا در کربلا می ماند اگر زینب نبود. آنگاه نه تنها تشنگان حقیقت و معرفت حسینی از آن چشمه نورانی محروم می ماندند، بلکه راه و رسم حریّت و آزادگی در برابر بیدادگری و صد البته مرام بندگی حقیقی در برابر ذات اقدس الهی در میان تاریکی ها و تزویرهای اموی و عباسی پنهان گشته و راه عبودیت شیطان هموار می گردید.
نگارنده در این تحقیق تلاش کرده است تا از طریق بازخوانی خطبه های غرای بانوی نهضت کربلا در شهرهای کوفه و شام، مولفه های تبیینی آن را مورد کاوش قرار داده و نتیجه تحقیق خود را در اختیار مشتاقان حقیقت و جهادگران جبهه تبیین قرار دهد.
ساختار اثر
این اثر در پنج فصل به رشته تحریر در آمده است. فصل اول با عنوان «در حریم حرم بانوی کربلا» به خوانشی مختصر در باب فضائل و مصائب حضرت زینب کبری پرداخته است در این فصل، سه اصل وراثت، تربیت و محیط زندگی حضرت زینب سلام الله علیها به اجمال بیان شده است.
در فصل دوم خطبه کوفه با رویکرد جامعه شناختی بررسی شده و مولفه هایی همچون تبیین وضع گذشته جامعه، تحلیل وضعیت حال جامعه و هشدارها و ارزیابی کنش اجتماعی افراد در این خطبه بررسی شده است. در فصل سوم، بازخوانی خطبه شام انجام شده است و مولفه هایی همچون آشکارکردن ماهیت دشمن، تحلیل و تبیین رفتار دشمن، دادخواهی و تبیین ناکامی دشمن استخراج شده است. در فصل چهارم نیز، مقایسه دو خطبه کوفه و شام صورت گرفته است و تفاوت شیوه و تفاوت خطیب در کوفه و شام روشن شده است.
در فصل آخر و پنجم نیز نتیجه گیری و ره آورد تحقیق ارائه شده و نتایجی همچون لزوم تعجیل در تبیین، انفعال ناپذیری تبیین، تداوم و استمرار در تبیین گری و تبیین چهره به چهره بحث شده است.
برشی از اثر
خطبه های حضرت زینب کبری در حقیقت باطل کننده تبلیغات گسترده و نیم قرنه بنی امیه و دشمنان اهل بیت علیهم السلام بود. کاری که یزید کرد از ابلهانه ترین کارها و برنامه ها به شمار می رفت. زیرا در کوفه و بخصوص در مجلس شام، در قلب حکومت خویش و در حضور همه سران چهره های داخلی و خارجی، فرصتی را فراهم آورد تا شجاع ترین، فصیح ترین و عالم ترین شخصیت سخن بگوید و خطبه ایراد کند که هیچ کس را توان پاسخ گویی آن نباشد. بانوی کربلا با سخنان افشاگرانه خویش، ماهیت پلید بنی امیه را برای مردم روشن نمود و به آنها نشان داد که حکومت بنی امیه نه تنها ماهیت دینی و اسلامی ندارد بلکه از ماهیت انسانی نیز بی بهره است.

پیمایش به بالا