حرکت تنی چند از روحانیان هنرمند در سال ۱۳۶۱ برای پایهگذاری مجموعهای هنری به منظور ارایه شایسته آموزههای دینی با زبان و بیان هنر به جامعه فهیم و هنردوست، میراثِ ماندگاری شد که به صورت مرکز فرهنگی هنری دفتر تبلیغات اسلامی تبلور یافت.
پرورش استعدادهای طلاب و آشناساختن آنان با ظرفیتهای هنر برای تبلیغ دین، آموزشهای ادبی و هنری برای طلاب و خانودههای آنان، تقویت توانمندی و فعالسازی آنان در زمینههای فرهنگی و هنری و تولید آثار فاخر ادبی و هنری از جمله مهمترین ضرورتهای آموزش هنری در چند دهه گذشته بود. همچنین، تشکیل انجمنهای ادبی هنری طلاب و برگزاری جشنواره و تولید آثار هنری در قالبهای گوناگون با حمایتهای مادی و معنوی مرکز فرهنگی هنری انجام گرفت.
از سوی دیگر در سال ۱۳۹۰، اداره کل تبلیغ نوین با هدف شناسایی و جذب فعالان حوزوی، سازماندهی آنها در قالب گروههای تبلیغی و حمایت از طرحهای تبلیغی آنان در عرصههای نوین تبلیغ رسانهای در معاونت فرهنگی و تبلیغی دفتر ایجاد گردید.
در سال ۱۳۹۸ به منظور سازماندهی مجدد و تمرکز فعالیتها و گسترش آن، مرکز فرهنگی و هنری و اداره کل تبلیغ نوین با یکدیگر ادغام و به “معاونت فضای مجازی، هنر و رسانه” ارتقاء یافت.
این صندوق علاوه بر پرداخت شهریه بعضی از مراجع عظام(دامت برکاتهم) در راستای تکریم مشتریان ارائه خدمات غیر حضوری را سرلوحه کار خود قرار داده است.