۱۴۰۳-۰۶-۳۰ ۰:۳۷ قبل از ظهر

(جهش تولید با مشارکت مردم)

توجه طلاب به مقوله اجتهاد و تفقه باعث موفقیت در سایر عرصه ها نیز خواهد بود

در دیدار و نشست گروهی از طلاب حوزه علمیه امام حسن عسگری اهواز با حجت الاسلام و المسلمین الهی خراسانی بر ضرورت توجه طلاب به مقوله اجتهاد تاکید شد.

به گزارش پایگاه خبری دفتر تبلیغات اسلامی ( تبلیغ نیوز )، در این نشست حجت الاسلام والمسلمین الهی خراسانی رئیس میزکار تخصصی توانمندسازی و توسعه علوم اسلامی، با اشاره به آیه نفر که عده‌ای از مؤمنان را به تفقه و تبلیغ دین دعوت می‌کند گفت: تفقه در دین تنها مبدا مشترک بین تمام فعالیت های طلاب است، لذا طلاب در هر موقعیتی که هستند مقدمه ضروری و انحصاری که باید اخذ کنند تفقه در دین است و این تفقه باید در عمق و گستره ای باشد که حسن صدق و عدم صحت سلب داشته باشد.
وی افزود:  وقتی قرآن در این آیه اشاره خاصی انجام می دهد به این معناست که تمام افراد به این کار موفق نمی شوند و تفقه به صورت محدود کفایت نمی کند مثلا خواندن چند کتاب محدود در موضوع  تفسیر یا فقه  کافی نیست بلکه باید در حجم، اندازه و کیفیتی باشد که بر آن تفقه صدق کند .
حجت الاسلام الهی خراسانی ابراز داشت:  تشخیص محاسن کلام اهل بیت نیازمند به تفقه است که اگر ما بلد بودیم آن تبیینی که خداوند بر دوش ما قرار داده است را انجام بدهیم احیای امر اتفاق می افتاد و اگر می بینیم که احیای امر امروز به شکل کامل اتفاق نیفتاده است به این دلیل است که ما عمق لازم را کسب نکرده ایم.
رئیس میزکار تخصصی توانمندسازی و توسعه علوم اسلامی ابراز داشت: اگر می خواهیم در دستگاه امام زمان خدمت کنیم باید از حکم به غیر ما اذن الله دوری کنیم و اینکه با علم ناکافی برویم برای مردم درباره معارف صحبت کنیم  این شایسته نیست یا در حالی که در کلام اعتقادات و حدیث صاحب تشخیص نیستیم این مطالب را به صورت ترجمه لغوی برای مردم بیان می کنیم، پذیرفته نیست که آیات و روایات را با اتکای به ذوق شخصی و به صورت لغوی برای مردم معنا کنیم.
وی در پایان گفت: امروز شاهدیم که بسیاری از کسانی که از پنجره اجتهاد عبور کرده اند در سایر شاخه ها مانند تفسیر و کلام نیز موفق تر هستند.

پیمایش به بالا